Monday 23 September 2013

TIPS MUDAH Anda sebagai Pelajar BOLEH LAKUKAN untuk menyimpan logam mulia!!!



Assamalaulaikum wr

Sesiapa sahaja boleh menyimpan emas @ perak. Itu realiti dan bukan mimpi. Walaupun anda masih menuntut, itu tidak boleh menjadi alasan menghalang anda untuk bertindak. Tiada siapa mampu memaksa anda kerana ia melibatkan masa depan anda. Jika anda bermula sekarang, anda beruntung, tetapi jika anda tidak buat, bertangguh, melewat-lewatkan anda bakal melopong kelak.

Bagaimana anda sebagai pelajar boleh bermula? Disediakan beberapa TIPS MUDAH untuk anda:

1.  Rancang 

Saya faham, anda sebagai student pasti banyak nak pakai duit kan..Nak bayar itu lah ini lah, minyak lah dll. Saya dulu pun pernah jadi student macam anda. Tetapi anda kene beringat, perancangan itu penting terutama yang melibatkan kewangan anda. Perancangan masa hadapan anda bermula hari ini. Gagal merancang, merancang kegagalan bak kata M. Nasir dalam lagunya.

2.  Cut

Apa benda yang nak kene cut nie? Cut disini bermaksud perkara yang tidak perlu cuba tahan jangan membeli. Belanja hanya untuk benda keperluan sahaja dan bukan kemahuan. Masa student, nafsu muda meluap-luap. Ramai student berlumba-lumba membeli handphone canggih, laptop terkini, system PC terbaik dan lain-lain. Kalau yang perempuan, sibuk nak melawa dengan dressing-dressing moden, alat mekup, barangan berjenama etc … Bukan tidak boleh membeli laptop atau seumpama. Jika nak juga belilah laptop yang terpakai kerana barangan terpakai lebih murah banyak dari baru tanpa mengabaikan aspek kondisi item tersebut. Handphone sebagai contoh berikutnya, bagi saya tak perlu terlalu kejar teknologi terkini. Beli yang agak wajar dan mampu sebagai seorang student, selagi tidak mengabaikan fungsi dan peranan phone tersebut. Contoh lain, jika anda setiap minggu makan KFC @fast food 3 kali seminggu, kurang-kurangkan lah. Anda bole makan nasi bungkus pula. Jika ada pasar malam, banyak menu pilihan pada harga murah.  Di situ juga anda boleh berjimat banyak RM.

3.  Bertindak

Katakan selepas anda berjimat di langkah 2, anda dapati anda mampu menyimpan dalam 100++ sebulan, maka anda sudah boleh bermula dengan menyimpan 10 dirham Public Gold(PG) terlebih dahulu. Kenapa 10 dirham PG? Sebab ia "TERMURAH" di pasaran kini berbanding jenama lain pada ketulenan yang sama dan berat yang sama..Jangan memandang rendah kuasa dirham (perak). Perak kini masih lagi biasa-biasa tetapi ia akan jadi luar biasa suatu hari nanti. Ini kerana logam perak banyak digunakan di dalam industri elektrik, elektronik, perhiasan dll dan produksinya makin menyusut. Ramai orang diluar sana tidak perasan. Lagipun perak juga mampu menyimpan kuasa beli selain emas dan ia masih murah masa kini  .

4.   Konsisten

Ini penting. Mulakan dengan sekeping 10 dirham dan konsisten menyimpan setiap bulan walaupun berapa harga nya. Beli je. Anda bole membuat teknik pemurataan kemudian. Jadikan ia sebuah simpanan untuk dilupakan. Beli dan lupa. Jangan diingat-ingat. Katakan setahun anda mampu simpan 12 keping 10 dirham, katakan anda belajar 5 tahun dan graduate, maka anda sudah ada 60 keping 10 dirham (sekitar 1.7 kg). Katakan 2018, harga 10 dirham sekeping katakan mencecah RM250 (anggaran dan boleh jadi lebih atau kurang sedikit) anda sudah menyimpan sekitar RM15,000 bila anda keluar Universiti kelak. Lagi lama simpan lagi lumayan. 10 tahun boleh mencecah 300%. Boleh lihat pic di bawah.





Ha.. menarik tak?... Walau anda student, ia bukan satu alasan untuk tidak bermula..Simpan jangan tak simpan. 

Anda mahu rahsia menjadi jutawan dengan Perak? Saya ada kiraannya. Pilih saya sebagai mentor anda untuk bermula, I will share the 5 years Strategy with Silver dengan anda.



Semoga bermanfaat

Wasalam

 
Muhamad Zhafri Abdul Hamid
Mentor Muda Emas
011.1991.1472.

23/9/2013

No comments:

Post a Comment